Most Zamkowy w Raciborzu


Most Zamkowy to niezwykle istotna przeprawa drogowa, zlokalizowana nad rzeką Odrą, która znajduje się w samym sercu Raciborza w Polsce. Historia tego mostu sięga czasów średniowiecznych, kiedy to w miejscu obecnej budowli pojawiły się pierwsze wzmianki o stałej przeprawie. Obecna konstrukcja mostu została otwarta w 1914 roku, jednak nie była to jego ostatnia historia – w 1945 roku most został zniszczony w wyniku wysadzenia, a jego odbudowa miała miejsce w latach pięćdziesiątych XX wieku.

Most Zamkowy odgrywa ważną rolę w komunikacji w regionie, gdyż przez niego przebiega droga wojewódzka nr 935. W tej lokalizacji most został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwić komfortowy i bezpieczny ruch – posiada po dwa pasy ruchu w każdą stronę, co znacząco zwiększa jego funkcjonalność. Dodatkowo, dla pieszych zostały wydzielone chodniki, które znajdują się po obu stronach mostu, co wspiera bezpieczeństwo osób poruszających się pieszo.

Historia

Historia mostu w Raciborzu sięga końca XIII wieku, kiedy to w 1299 roku zarejestrowano jego pierwszą wzmiankę. Była to drewniana konstrukcja, która nie przebiegała prostą linią przez rzekę, lecz biegła ukośnie. Co ciekawe, za przejazd po nim należało wnosić opłaty, co wskazuje na jego znaczenie w tamtych czasach.

Nieuniknione zniszczenia dotknęły most na przestrzeni wieków. Przykładem tego może być pożar 10 września 1637 roku, który zniszczył go. Kolejne poważne uszkodzenia miały miejsce 14 lutego 1795 roku, kiedy kra lodowa zerwała jedną trzecią mostu. Te wydarzenia skłoniły władze do podjęcia decyzji o budowie nowej konstrukcji, która miała być usytuowana prostopadle do rzeki.

Nowy most o długości 94 metrów i szerokości 6,3 metra oddano do użytku 16 stycznia 1796 roku, a koszt jego budowy wyniósł 7300 talarów. Niestety, już w 1830 roku most znacznie ucierpiał wskutek powodzi, co zmusiło do zbudowania tymczasowej kładki dla pieszych. Odbudowa trwała dwa lata, a koszty wyniosły 4000 talarów. W 1843 roku zdecydowano o kolejnej modernizacji, w związku z czym powstał nowy tymczasowy most na pół roku, a w latach 1860 przeprowadzono kolejne prace, które kosztowały 3000 talarów.

Wiosną 1871 roku rozpoczęto budowę mostu, który znamy dzisiaj. Nowa konstrukcja, zaprojektowana przez budowniczego Theine, miała długość 79 metrów i szerokość 10 metrów. Most oparty był na trzech solidnych kamiennych filarach, a na nich znajdowały się dwa żelazne przęsła. Wybrukowana jezdnia znajdowała się pośrodku, a po obu stronach znajdowały się drewniane chodniki, co sprawiło, że most był ozdobą miasta.

Tuż przed rozpoczęciem I wojny światowej, w 1914 roku, oddano do użytku nowy, betonowy most w tym samym miejscu. Niestety, znalazł się on na drodze wojny i 30 marca 1945 roku, o wczesnych godzinach porannych, został wysadzony przez wycofujących się niemieckich żołnierzy w trakcie walk o Racibórz. Wkrótce po tym zdarzeniu zbudowano w rejonie 100 metrów na wschód od zniszczonej przeprawy most pontonowy, który później zastąpiono niską, drewnianą kładką. Na początku lat 50. XX wieku most odbudowano, przywracając mu pierwotny wygląd.

W latach 1996–1998 miał miejsce generalny remont mostu, w którego ramach poszerzono jezdnię z dwóch do czterech pasów ruchu, co zdecydowanie poprawiło jego funkcjonalność.

Przypisy

  1. Most Zamkowy w Raciborzu. terazopole.pl. [dostęp 01.05.2014 r.]
  2. Paweł Newerla: Dzieje Raciborza i jego dzielnic. Racibórz: Wydawnictwo i Agencja Informacyjna WAW, 2008.
  3. Blasius Hanczuch, Ronald Mrowiec, Piotr Sput: Koniec wojny w Raciborzu i na Raciborszczyźnie. Racibórz: Wydawnictwo i Agencja Informacyjna WAW, 2007.

Oceń: Most Zamkowy w Raciborzu

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:15